5. obletnica prihoda parne lokomotive 33-110 v Pivko

2.maj 2021

Park vojaške zgodovine letos praznuje številne jubileje. Posebne pozornosti je deležna 30. obletnica samostojne Slovenije, ki ji je namenjeno več dogodkov in projektov. Poleg tega Park letos obeležuje tudi 15 let od svojega nastanka, pred 10 leti pa je v svojo zbirko dodal enega najbolj prepoznavnih eksponatov – podmornico P-913 Zeta. Ta je bila nekaj časa največji eksponat v Parku, dokler se ni pred natanko 5. leti začel projekt na meji mogočega – premik in transport parne lokomotive 33-110 iz Štanjela v Pivko. Primat med »XXL eksponati« Parka je tako prevzela vojaška lokomotiva.

Legendarno parno lokomotivo 33-110 so izdelali leta 1943 v Berlinu, konstruirana pa je bila za vleko vseh vrst vlakov, v vseh razmerah. Njena moč je znašala 1200 kilovatov, dosegla pa je lahko hitrost 80 kilometrov na uro. Vse sorodne lokomotive vrste 52, so po celotni Evropi vozile še desetletja po drugi svetovni vojni. Po njej je tudi v nekdanji Jugoslaviji ostalo večje število skorajda novih lokomotiv vrste 52, ki so bile takoj vključene v železniški promet. Lokomotiva, ki sedaj domuje v Parku, je tako po slovenskih tirih vozila vse do leta 1978, ko je bila »upokojena« in odložena v nekdanjo kurilnico v Novi Gorici. Od tam je bila nato premaknjena v Štanjel, kjer je nezadržno propadala do selitve v Park, 2. maja 2016. Takrat je, tudi s pomočjo njene sestrske lokomotive 33-037, še vedno aktivne lokomotive muzejskega vlaka Slovenskih železnic, prevozila še zadnjo pot od Štanjela do železniške postaje v Pivki.

 

Natanko pet dni kasneje, 7. maja 2016, se je pričel nov logističen zalogaj – premik 95 ton težke in 23 metrov dolge parne lokomotive iz železniške postaje Pivka do zgornjega platoja Parka vojaške zgodovine, na novozgrajeni tir. V naslednjem letu je bila deležna temeljite obnove, v sodelovanju z Železniškim muzejem iz Ljubljane pa sta ji bila dodana tudi dva transportna vagona. Skupaj predstavljajo lep prikaz vojaškega železniškega transporta iz časa 2. svetovne vojne.

 

Celoten projekt prihoda lokomotive v Park je bil možen zaradi izjemne požrtvovalnosti ekipe Slovenskih železnic, Parka vojaške zgodovine, Železniškega muzeja, Občine Pivka in sponzorjev, zlasti podjetji CEM TIR, Dvig in Helios. Posebna zahvala gre tudi podjetju Granos, ki je lokomotivo obnovilo in jo tudi redno vzdržuje.