
TRIO kraških znamenitosti – vizija voditeljev za vključujočo prihodnost
Partnerstvo TRIO kraških znamenitosti, ki že skoraj desetletje povezuje Park Škocjanske jame, Park vojaške zgodovine Pivka in Kobilarno Lipica, je dokaz, da lahko povezovanje ustvari več kot le seštevek posameznih uspehov. Današnja novinarska konferenca v Lipici je postregla z močnimi in navdihujočimi izjavami vodij treh institucij, ki jasno kažejo usmerjenost v vključevanje, trajnost in dostopnost za vse.
Polona Kovačič, direktorica Parka Škocjanske jame, je poudarila:
»Sodelovanje v okviru Tria kraških znamenitosti temelji na globokem spoštovanju Kraševcev in Krasa – njegove naravne in kulturne dediščine – ter na prepričanju, da lahko s skupnimi močmi storimo več. Več za obiskovalce, več za lokalne skupnosti in za prihodnost te edinstvene pokrajine.«
Pod njenim vodstvom je park v letu 2024 gostil več kot 191.000 obiskovalcev, pri čemer so kljub rasti ohranili omejitve v poletni sezoni, kar omogoča boljšo izkušnjo in varovanje okolja. Poseben poudarek dajejo vključevanju ranljivih skupin:
»Narava mora biti dostopna vsem – brez izjem. Zato razvijamo rešitve, kot so VR-očala za ogled jam, taktilne razstave in prilagojene poti. Dostopnost ni enkratna naloga, temveč nenehen proces.«
Izjemno delo Parka Škocjanske jame na področju dostopnosti je pohvalil tudi g. Igor Miljavec, predstavnik Zavoda DOSTOP in predsednik Medobčinskega društva slepih in slabovidnih Nova Gorica:
»Z razstavo o zgodovini raziskovanja jam, ki je dostopna zvočno, tipno in v lahko berljivi obliki, so v parku ustvarili prostor, kjer lahko vsak obiskovalec, ne glede na zmožnosti, pridobi ključne informacije in se poveže z dediščino. Takšne dobre prakse so zgled celotni državi.«
Mag. Janko Boštjančič, direktor Parka vojaške zgodovine Pivka, je izpostavil vlogo muzejev pri dostopnosti:
»V okviru muzejskega programa smo omogočili taktilne miniature, video vodiče v znakovnem jeziku in virtualne oglede za gibalno ovirane. Z vsemi prilagoditvami želimo, da postane dediščina dostopna za vse obiskovalce.«
Park vojaške zgodovine danes velja za najuspešnejši tovrstni muzej v Sloveniji. Tudi tukaj je ključna misel vključevanje:
»Naša vizija je, da vsak obiskovalec – ne glede na zmožnosti – doživi zgodbo preteklosti, tehnologije in človeške vztrajnosti.«
Mag. Tatjana Vošinek Pucer, direktorica Kobilarne Lipica, je povedala:
»TRIO ni le turistični produkt – je zavezništvo, ki odpira vrata tistim, ki so prepogosto izključeni. Veseli nas, da znotraj partnerstva gradimo prostor dostopnosti, sočutja in trajnosti.«
V Lipici so v zadnjem letu sprejeli številne ranljive skupine, prenovili jahalnico za boljšo dostopnost, uvajajo digitalne pripomočke in načrtujejo program hipoterapije:
»Zavedamo se, da konj lahko pomeni stik, ki presega besede – še posebej za tiste, ki nosijo s sabo hude življenjske izzive. Lipica mora biti tudi prostor okrevanja.«
V okviru TRIO partnerstva ostaja v veljavi 25-odstotni popust pri obisku druge znamenitosti, za leto 2025 pa so dodane še posebne spodbude za organizirane skupine iz ranljivih okolij. Poleg tega partnerji načrtujejo obsežno skupno promocijsko kampanjo, s ciljem neposrednega nagovora tistih, ki si doživetja sicer težje privoščijo.
Današnja novinarska konferenca ni bila le pogled nazaj, temveč predvsem pogled naprej – v prihodnost, ki jo partnerji TRIO kraških znamenitosti gradijo skupaj, z jasnim sporočilom: narava, kultura in zgodovina morajo biti dostopne vsem.