Reševalno vozilo Mercedes-Benz 230 BINZ na razstavi Pot v samostojnost

14.januar 2021

Park vojaške zgodovine vstopa v leto 2021, ko obeležujemo 30. obletnico samostojnosti Republike Slovenije, bogatejši za nov, dragocen eksponat – reševalno vozilo Mercedes Benz 230-BINZ, ki ga je za muzejsko predstavitev Parku podaril Zdravstveni dom Velenje. Reševalno vozilo je umeščeno v osrednjo scensko postavitev na razstavi Pot v samostojnost in bo tako nakazovalo pomembno vlogo, ki so jo v vojni za Slovenijo odigrali reševalci in drugo zdravstveno osebje.

Vozilo je bilo narejeno in predelano v reševalno vozilo v podjetju BINZ v kraju Lorch v Nemčiji pred natanko petdesetimi leti. Istega leta ga je pridobil Velenjski zdravstveni dom. Za tiste čase je bilo to reševalno vozilo iskano blago med reševalnimi vozili, skratka velika želja vsake reševalne postaje. Vozilo je bilo iz Beograda prepeljano v podjetje Autocommerce Ljubljana za namen prodaje. Velenju je s pomočjo takratnega vodstva Zdravstvenega doma Velenje in ob veliki podpori gospodarstva, uspelo kupiti to vozilo in ga pripeljati v Zdravstveni dom Velenje. Vozilo je bilo takrat, in je še danes, ponos Reševalne službe Zdravstvenega doma Velenje. Omeniti je potrebno, da sta bili še dve takšni vozili v Ljubljani in eno v Mariboru.

 

Reševalno vozilo je bilo za tiste čase vrhunsko predelano in opremljeno z medicinsko opremo. Glede opreme je potrebno omeniti električni aspirator, nosila za poškodbo hrbtenice, dodatke h glavni postelji za ginekološke posege in porode, kardiološki stol, tirnico z dodatno posteljo, opremo za posege v prometnih nesrečah, imobilizacijske pripomočke, pritrdišča za infuzijske tekočine, dozatorje kisika s pripadajočo opremo in jeklenki, sanitetni material v lesenem kovčku in še veliko drobne medicinske opreme.

Osnovno vozilo poganja šest valjni linijski bencinski motor z dvema dvojnima uplinjačema znamke SOLEX in gibno prostornino 2292 ccm, ter močjo 88 KW pri 5200 obratih na minuto. Ima vgrajen štiristopenjski menjalnik s pogonom na zadnja kolesa. Zavore spredaj in zadaj so kolutne. Vzmetenje sprednje preme je klasično s spiralnimi vzmetmi, zadnji premi pa je dodano hidravlično-pnevmatsko vzmetenje, ki skupaj z ostalimi sklopi podvozja omogoča umirjeno in varno vožnjo za bolnika.

Kljub temu da ima vozilo prevoženih 500.000 km, je izjemno dobro ohranjeno in je njegova umestitev v muzejsko zbirko pomembna tudi z vidika ohranjanje tehnične dediščine.

Reševalno vozilo leta 1991 ni bilo neposredno na prizorišču spopadov, je pa bilo v pripravljenosti. Za prevoz ranjencev je bil zato na strehi vozila dodan velik rdeč križ.

Zdravstvenemu domu Velenje ter takratnima vodjema reševalne službe gospodu Brunu Žverku, ki je vozilo pripeljal v Velenje in zanj skrbel do leta 1987, ter gospodu Jožetu Zapušku, ki je za vozilo skrbel od leta 1987 do leta 2005, velja ob tem čestitati, da so skozi vsa ta leta ohranili tako imenitno vozilo kot zgodovinsko in tehnično dediščino. Posebna zahvala pa velja dolgoletnemu skrbniku vozila, vodji reševalne službe Zdravstvenega doma Velenje, gospodu Damijanu Ločičniku, ki je bil tudi pobudnik muzejske donacije. Prav tako gre posebna zahvala vodstvu Zdravstvenega doma direktorju mag. Janku Šteharniku in pomočnici direktorja dipl. med. s., dipl. upr. org. Tanji Kontič za izvedbo donacije in s tem trajno ohranitev tega zgodovinskega vozila v nacionalni zakladnici.

Pogosto prezrta vloga zdravstvene službe v vojni za Slovenijo je z umestitvijo reševalnega vozila v obstoječo muzejsko razstavo dobila vsaj simbolično predstavitev in se pridružuje vozilom policije in gasilcev.

Pravo naključje pa je, da je velenjsko reševalno vozilo v razstavi postavljeno v neposredni bližini helikopterja Gazela z oznako TO 001 VELENJE, ki je eden glavnih eksponatov muzejske predstavitve osamosvojitvene vojne 1991.

Prispevek RTV SLO: https://www.rtvslo.si/4d/arhiv/174748022?s=mmc