Dvajseta obletnica zadnjega potopa podmornice P-913 Zeta

23.december 2023

Na današnji dan, 23. decembra 2003, je bil v Tivatu, Črni gori, med plovbo izveden zadnji potop diverzantske podmornice P-913 Zeta. Posadko so na tem potopu sestavljali mornarji in častniki mornarice Črne gore Aleksandar Petković, Srđan Nikolić, Salija Jašarević, Dragan Đukanović in Dalibor Žarić. To je bil tudi zadnji potop katerkoli podmornice nekdanje Jugoslovenske vojne mornarice. Zadnja podmorniška enota je bila dokončno ukinjena marca 2005, natanko 77 let po prihodu prvih dveh podmornic Hrabri (P-1) in Nebojša (P-2) v Tivat, kar predstavlja začetek podmorniških enot Jugoslovanske kraljeve vojne mornarice. Tivat je bil tako mesto rojstva kot zatona podmorničarstva na vzhodni strani Jadrana. 

Odred diverzantskih podmornic na morju. Vir: Podmorničarstvo Jugoslavije, 2014

Odred diverzantskih podmornic na morju. Vir: Podmorničarstvo Jugoslavije, 2014

Po donaciji podmornice P-913 s strani Črne gore Republiki Sloveniji leta 2008 je le-ta 17. aprila 2011 srečno prispela v Park vojaške zgodovine Pivka.  Spektakularen prevoz podmornice, ki je potovala iz podmorniške baze v Tivtu najprej v pristanišče Bar, potem pa prek Jadrana v Bari in na tovornjaku vzdolž Italije vse do Slovenije, je brezplačno izvedlo podjetje CEM-TIR d.o.o., razkladanje v Pivki pa podjetje Dvig d.o.o.

Priprava podmornice P-913 na transport, Tivat 2008.

Priprava podmornice P-913 na transport, Tivat 2008.

Donacija podmornice je bila v veliki meri plod večletnih prizadevanj nekdanjih podmorničarjev, ki se v Sloveniji združujejo v društvu Podmorničar. Ob tem velja posebej izpostaviti vlogo nekdanjega kontraadmirala Marjana Pogačnika in kapitana bojne ladje Vojka Gorupa.

Srečanje nekdanjih podmorničarjev iz celotne nekdanje Jugoslavije v Pivki leta 2019. Arhiv PVZ

Srečanje nekdanjih podmorničarjev iz celotne nekdanje Jugoslavije v Pivki leta 2019. Arhiv PVZ

Devetnajst metrov dolga in 76 ton težka podmornica P-913 Zeta spada med t. i. žepne oziroma diverzantske podmornice razreda Una. V osemdesetih letih so v vojni mornarici SFRJ prišli do zaključka, da večje podmornice niso primerne za izvajanje vrste nalog v Jadranskem morju zaradi njegovih specifičnih značilnosti, obenem pa so iskali bolj ekonomičen način povečanja podmorniške flote. Do leta 1989 je bilo v Splitu izdelanih šest žepnih podmornic, ki so jih poimenovali po rekah iz vsake republike SFRJ. Podmornica v Parku nosi ime po črnogorski reki Zeti, ob splovitvi pa je bila njena botra črnogorska občina Nikšić. Osnovno posadko podmornice so sestavljali štirje člani, prevažala pa je lahko tudi do šest diverzantov. Podmornica P-913 Zeta predstavlja izjemen primer vojaške tehnične dediščine, pri njenem razvoju pa so v precejšnjem deležu sodelovali tudi slovenski strokovnjaki in slovenska industrija. Poleg tehničnega spomenika pa podmornica Zeta predstavlja tudi spomenik generacijam slovenskih podmorničarjev, ki so bili v jugoslovanski vojni mornarici nadpovprečno zastopani.